Ät mer fisk

Vi har blivit lite bättre på att äta fisk under senare år, men vi borde äta mycket mer.

Fisk och särskilt fet fisk innehåller bland annat fiskoljor, selen, jod och vitamin D, som kroppen behöver, och som är svåra att få nog av andra livsmedel.

När du äter fisk flera gånger i veckan, har du mindre risk att få hjärt-kärlsjukdomar jämfört med människor som sällan äter fisk.

Såhär gör du:

Ät fisk minst två gånger i veckan som huvudrätt och flera gånger i veckan som kall måltid.

Sammantaget borde du äta 350 gram fisk per vecka. Varav ca 200 gram fet fisk som lax, öring, makrill och sill.

Alla typer av fisk ingår, inklusive fiskbullar, frusen fisk, konserverad fisk som torsk, tonfisk och makrill samt skaldjur som räkor och musslor.

Välj fiskprodukter med nyckelhåletiketten.

Gravida och barn i åldern 3-14 bör inte äta stora rovfiskar och begränsande mängder konserverad tonfisk


Kvinnor som planerar graviditet är gravida eller ammar, och barn i åldern 3-14 bör inte äta skurna delar av rovfiskar, eftersom de kan ha ett högt innehåll av kvicksilver. Rovfisk är till exempel hälleflundra, oljevadd (escolar), svärdfisk, sillhaj, gädda, abborre, sandsten och tonfisk. Genom ett relativt litet intag av stora rovfiskar kan man få kvicksilver i skadliga mängder, vilket kan skada utvecklingen av fostret och barnets hjärnor.

Konserverad tonfisk har vanligtvis ett lågt innehåll av kvicksilver, eftersom de vanligtvis tillverkas av liten tonfisk. Det finns dock undantag där dukens duk kommer från större fisk som vit tonfisk, vilket kan ha ett högre innehåll av kvicksilver. Därför rekommenderas gravida kvinnor, ammande mödrar och barn mellan 3 och 14 år att äta 1 vanlig tonfisk i veckan.

Barn under 3 år borde inte äta konserverad fisk och tonfisk


Livsmedelsverket rekommenderar att barn under 3 år inte äter rovfisk eller konserverad tonfisk alls. Det beror delvis på att barnets hjärna utvecklas mycket under dessa år och är därför mycket känslig och dels att även ett litet intag av konserverad tonfisk kan ge ett stort intag av kvicksilver i förhållande till barnens låga kroppsvikt.

1 kommentar

  1. Vilken sorts mat kan öka min chans för cancer?

    Så står det på en av era sidor som rubrik!!! Ganska märkligt – man vill väl inte veta vilken mat man ska äta för att öka sin CHANS för cancer. Kanske läge att rätta till detta. Man vill väl veta vilken mat som minskar risken för cancer eller så borde det väl i rimlighetens namn stå “öka RISKEN för cancer”.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*


3 × två =