VLCD-dieten -en nybörjarguide

VLCD

Idag så cirkulerar det en mängd olika sätt att ändra om sin kost och effektiva sätt att gå ner i vikt. En av de populära dieterna just nu kallas VLCD och står för ”Very Low Calorie Diet” och kan direkt översättas till “Väldigt Låg Kalori Diet”. Det kan i mångt och mycket även kallas för ett begrepp som folk använder när de strävar efter viktkontroll och med det även kostersättning

 

VLCD och hur det funkar

Dieten bygger på att man ska få kroppen i en viss fas och som snabbt ska ge resultat. Målet är att kroppen ska hamna i en ketosfas och vad som händer då är att kroppen plötsligt börjar ge ifrån sig ett ämne, nämligen Ketos, och detta händer när ämnesomsättningen förändras, och i detta fallet på grund av mindre antal kalorier per kost. När kroppen inte längre har de normala mängder kolhydrater att ta ifrån så börjar den att tömma sig självt på de fettreserver som finns lagrade sedan innan.

 

De flesta upplever snabba resultat med VLCD, det förutsatt att man inte på något sätt fuskar med dieten utan håller sig till mat med lågt kaloriinnehåll så att kroppen fortsätter i sin ketosfas. Det kan även vara så att personen som börjat denna diet upplever viss trötthet och huvudvärk, men ofta släpper det efter några dagar till en vecka. Här rekommenderas att man dricker mycket vatten för att hjälpa kroppen att hantera omställningarna.

 

Antal kalorier

De livsmedel som är meningen att ersätta det dagliga måltiderna skall alltså innehålla ett mycket lågt energiinnehåll. Här räknar man innehållet per dag och det får inte gå under 450 kcal per dag eller för den delen överstiga 800 kcal. Då det normala kaloriintaget brukar ligga på 2000-2500 kcal per dag är alltså detta extremt få kalorier som kroppen plötsligt får i sig, och många brukar kompensera detta med att äta kosttillskott av olika slag.

 

Det är inte bara fördelen med att gå ner i vikt som folk brukar påpeka om VLCD, utan många anser även att det sparar tid då man slipper tänka lika mycket på hur man ska planera måltider under dagarna, då de flesta som har valt att köra efter en VLC-diet kommer att följa ett färdigt måltidsschema.

 

Vad för typ av mat?

Om du går i tankarna att börja med den här dieten så finns det många olika produkter att välja bland som fortfarande kan variera och det minskar risken för att du äter ”tråkig” mat. Du kan bland annat välja måltider som enbart innehåller 100-200 kalorier som ska ätas istället för vanlig mat. Här brukar det vara populärt med soppor, pastarätter, milkshakes och mycket annat. Väljer man den här typen av mat så är poängen att det ska underlätta att hålla sig till dieten.

 

 

Detta är det grundläggande om dieten. Om du har funderingar på att börja, tänk på att det ofta är en begränsad tidsperiod som man går på diet, och det viktiga är alltså att man är noga med att lägga om sina matvanor, kontrollera sitt kaloriintag vare dag. På kort sikt bör du se resultat på din vikt. Glöm inte heller att kompensera med vatten för att möta eventuella obehag!