Mat som hjälper dig förebygga och lindra njursten

Inledning

Njursten uppstår när mineraler och salter kristalliseras i njurarna och bildar små stenar. Detta kan orsaka svåra smärtor i ryggen eller sidan av kroppen. Andra vanliga symptom är blod i urinen, illamående och kräkningar. Små stenar kan passera ut spontant med urinen, men större stenar kan fastna i urinvägarna och orsaka infektioner och njurskada.

Det finns flera riskfaktorer för att utveckla njursten såsom högt blodtryck, diabetes, fetma och vissa mediciner. Men kosten spelar också en stor roll. Genom att äta rätt sorts mat och dricka tillräckligt med vätska kan man minska risken för njursten.

Riskfaktorer

Vissa kostvanor och livsstilsfaktorer kan öka risken för njursten. De främsta riskfaktorerna är:

  • Högt saltintag – Ett högt intag av natriumrik mat ökar risken för njursten eftersom det orsakar ökad utsöndring av kalcium i urinen. Att begränsa saltintaget är därför viktigt.
  • Lågt vätskeintag – Otillräckligt vätskeintag gör att urinen blir mer koncentrerad, vilket ökar risken för utfällning av mineraler och stenbildning. Drick därför tillräckligt med vatten och andra vätskor.
  • Fetma – Övervikt och fetma leder ofta till högre utsöndring av oxalat i urinen, vilket ökar risken för vissa typer av njursten. Att hålla en hälsosam vikt är därför betydelsefullt.
  • Högt intag av animaliskt protein – En diet hög på animaliskt protein från kött, ägg och mejeriprodukter ökar risken för urinsten. Begränsa intaget av dessa livsmedel.

Minska saltintaget

Salt bidrar till bildning av njursten genom att öka utsöndringen av kalcium i urinen. Ett högt saltintag gör urinen mer koncentrerad vilket främjar bildning av mineraler och kristaller.

Det rekommenderas att begränsa saltintaget till max 6 gram per dag för att minska risken för njursten. Detta motsvarar ungefär en tesked salt. Många bearbetade livsmedel och snabbmat innehåller gömd salt, så det är viktigt att läsa innehållsförteckningen och välja produkter med låg salthalt.

Genom att minska på saltet i matlagningen och vid bordet kan man hålla nere sitt saltintag. Använd kryddor som peppar, örter och citrus för smaksättning istället. Undvik att salta maten vid bordet innan du smakat. Välj osaltade nötter och frön som snacks istället för chips och salta läskedrycker.

Öka vätskeintaget

Det är viktigt att öka ditt vätskeintag när du lider av njursten för att späda ut din urin och förhindra bildning av nya stenar. Experter rekommenderar att du dricker minst 2 liter vatten per dag.

Genom att hålla dig ordentligt hydrerad kommer din urin att bli mindre koncentrerad och innehålla mindre mineraler som kan bilda stenar. Utspädd urin hjälper också till att skölja bort små stenfragment innan de hinner växa och orsaka blockeringar.

Vatten är det bästa valet för hydrering. Undvik sockrade drycker som läsk och juice, eftersom socker kan vara en faktor som bidrar till stenbildning. Alkohol bör också begränsas eftersom det kan irritera njurarna och orsaka uttorkning.

Förutom vanligt vatten kan du variera ditt intag med exempelvis te, buljong och vattenrika grönsaker och frukter. Ät gärna vattenmelon, gurka, tomat och citrusfrukter. Om du tycker det är svårt att komma ihåg att dricka tillräckligt, försök att alltid ha en vattenflaska inom räckhåll. Genom att hålla dig väl hydrerad kan du effektivt förebygga nya njurstenar.

Ät magnesiumrik mat

Magnesiumrik mat kan hjälpa förhindra bildningen av njursten. Magnesium blockerar absorptionen av oxalat i tarmen, vilket minskar mängden oxalat i urinen.

Följande livsmedel innehåller mycket magnesium:

  • Fullkornprodukter som havregryn, bröd och pasta gjorda på fullkorn
  • Nötter som mandlar, cashewnötter och paranötter
  • Frön som pumpa-, sesam- och solrosfrön
  • Grönsaker som spenat, svamp, bönor, broccoli och kål

Genom att äta magnesiumrika livsmedel dagligen kan du hålla nivåerna av oxalat i urinen låga och på så sätt minska risken för njursten. Eftersom magnesium blockerar upptaget av oxalat är det viktigt att samtidigt begränsa intaget av oxalsyra från vissa grönsaker för bästa effekt.

Minska oxalsyra

Oxalsyra är en substans som finns naturligt i många livsmedel, framförallt i grönsaker som spenat, rabarber och betor. Oxalsyra binds med kalcium i maten och bildar oxalat, som är en av huvudingredienserna i de flesta njurstenar.

Det bästa sättet att minska risken för stenbildning är därför att begränsa intaget av livsmedel som är rika på oxalsyra. Framförallt bör du vara försiktig med:

  • Spenat
  • Rabarber
  • Te
  • Kakao
  • Nötter

Försök att inte äta dessa livsmedel dagligen. Om du gillar sallad, variera gärna med olika sorters bladgrönsaker istället för att alltid välja spenat. Drick inte mer än 1-2 koppar te per dag. Ät nötter med måtta som ett hälsosamt mellanmål, men undvik att äta stora mängder varje dag.

Genom att vara medveten om oxalsyrainnehållet i maten och begränsa de livsmedel som innehåller mycket oxalsyra kan du minska risken för nya njurstenar.

Ät citrusfrukter

Citrusfrukter som citron och lime innehåller citronsyra, som har visat sig kunna hindra bildning av vissa typer av njursten. Citronsyran binds till kalcium i urinen, vilket minskar risken för att sten bildas.

Flera studier har visat att ett högt intag av citronsyra kan minska risken för återkommande njursten med upp till 75%. Det räcker med ca 1-2 glas citronvatten eller limejuice per dag för att få effekt.

Citrusfrukter innehåller också D-vitamin, som är viktigt för att motverka stenbildning. Låga nivåer av D-vitamin har kopplats till en ökad risk. Se därför till att få i dig tillräckligt med denna vitamin, exempelvis genom apelsiner, citroner och grapefrukt.

Minska animaliskt protein

Ett högt intag av animaliskt protein, framförallt rött kött, ökar risken för njursten eftersom det ökar mängden syra i urinen. Vegetabiliska proteinkällor som bönor, linser och nötter rekommenderas istället. Dessa innehåller mindre puriner som kan bilda urinsyra.

Genom att minska på animaliskt protein i kosten minskar du mängden urinsyra som produceras. Detta håller urinen mindre sur och minskar risken för stenbildning. Försök att gå över till mer vegetabiliska proteinkällor för att förebygga njursten.

Kosttillskott

Kosttillskott med kalcium, magnesium och D-vitamin kan förhindra njursten. Dessa mineraler och vitaminer hjälper balansera nivåerna av ämnen i urinen som kan orsaka stenbildning.

Kalcium binder oxalsyra och minskar mängden som passerar genom njurarna. Magnesium verkar likadant och minskar dessutom mängden kalcium som utsöndras i urinen. D-vitamin är viktigt för att reglera kalcium- och fosfornivåer.

Innan du börjar med kosttillskott bör du rådfråga din läkare om dosering och preparat. Överdrivet intag av vissa vitaminer och mineraler kan vara skadligt. Läkaren kan ordinera blodprover för att undersöka status och ge rekommendationer utifrån dina individuella behov och riskfaktorer.

Sammanfattning

Njursten är vanligt och kan orsaka smärta och andra problem. Genom att ändra kosten kan du minska risken för njursten. Här är de viktigaste råden:

  • Minska saltintaget. För mycket salt gör att kroppen behåller mer vätska, vilket kan leda till stenbildning.
  • Öka ditt vätskeintag, särskilt vatten. Dryck ca 2-3 liter per dag. Detta spolar bort eventuella partiklar som kan bilda sten.
  • Ät magnesiumrik mat som nötter, frön, gröna bladgrönsaker och fullkorn. Magnesium kan hindra kalksten.
  • Begränsa mat med hög halt oxalsyra som spenat, rabarber, te och kakao. Oxalsyra binder sig med kalcium och kan bilda sten.
  • Citrusfrukter som apelsiner och grapefrukt innehåller citrat som motverkar stenbildning.
  • Minska intaget av animaliskt protein från kött och mejeriprodukter. Hög proteinhalt kan öka mängden kalcium och urinsyra i urinen.
  • Överväg kosttillskott som magnesium, D-vitamin eller probiotika. Konsultera läkare före användning.

Genom att följa dessa råd kan du minska risken för smärtsamma njurstenar. Med rätt kostvanor blir det lättare att hålla njurarna friska.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


tolv + 6 =