Kostråd för diabetiker

Kostråd vid diabetes

 

I de flesta fall av typ 2-diabetes kan man förebygga och vissa fall även vända sitt tillstånd med rätt kost. Med rätt kost för att förhindra eller kontrollera sin diabetes kan man leva ett bättre liv, utan tvekan, och det innebär nödvändigtvis inte att man på något sätt måste skära ner på livets goda; Utan det innebär att äta en välsmakande och balanserad kost som också kommer att öka din energi och förbättra ditt humör. Du behöver inte ge upp godis helt och hållet, eller säga upp dig på livstid vad gäller intetsägande mat. Med dessa tips kan du fortfarande njuta av dina måltider utan att känna dig hungrig efteråt.

 

Så vad är då den bästa kosten för diabetes?

Om du försöker att förhindra eller kontrollera din diabetes, är dina näringsbehov praktiskt taget samma som alla andras, därför är det inte tal om någon “specialmat”. Men du behöver uppmärksamma några av dina matval — framförallt kolhydraterna du proppar i dig. Medans till exempel en medelhavs – eller hjärtvänlig diet kan hjälpa till att skära ner på kolhydraterna, är det viktigaste du kan göra att släppa lite på vikten.

 

Bara genom att tappa runt 5% till 10% av din totala vikt kan du hjälpa ditt blodsocker, blodtryck och kolesterolnivåer att gå ner. Att skära ner på sin vikt och äta sundare kan också ha djupgående effekter på både ditt humör, din energi och ditt välbefinnande. Även om du redan har utvecklat diabetes, är det inte för sent att göra en positiv förändring. Genom att äta hälsosammare, vara mer fysiskt aktiv, och förlora vikt, kan du minska dina symtom eller till och med vända din diabetes. Summan av kardemumman är att du har mer kontroll över din hälsa än du kanske tror.

 

Som med alla andra dietprogram handlar diabeteskost mer om ditt totala kostmönster snarare än att bekymrar dig över särskilda livsmedel. Sikta på att äta mer naturlig, ej processad mat och mindre förpackad och färdiglagad mat.

 

Äta mer av:

 

Hälsosamma fetter från nötter, olivolja, fiskoljor, linfrön, avokado eller Acaibär

Frukter och grönsaker, helst färska, ju mer färgglada desto bättre; en hel frukt i stället för juice

Spannmål med högt fiberinnehåll och bröd tillverkat av fullkorn

Fisk och skaldjur, ekologisk kyckling eller kalkon

Högkvalitativt protein som ägg, bönor, mejeriprodukter med låg fetthalt och osötad yoghurt

 

Ät mindre av:

 

Transfetter från bland annat friterad mat

Förpackad och snabb-mat, särskilt de med hög sockerhalt, kakor, desserter, godis, chips

Vitt bröd, sockrade flingor, raffinerad pasta eller ris

Processat kött och rött kött

Fettsnåla produkter som ersatt fett med tillsatt socker, till exempel fettfri-yoghurt

 

Slutligen, välj fiberrika, långsamma kolhydrater

 

Kolhydrater har en stor inverkan på ditt blodsocker – mer så än fett och proteiner – så du måste vara smart om vilka typer av kolhydrater du äter. Begränsa ditt intag av raffinerade kolhydrater som vitt bröd, pasta, ris, samt läsk, godis, förpackade måltider och snacks. Fokusera på komplexa kolhydrater med högt fiberinnehåll – även kallat långsamma kolhydrater. Den här typen av kolhydrater tar längre tid för kroppen att smält, vilket förhindrar din kropp från att producera för mycket insulin.