Kostråd vid IBS

Nyttiga kostråd vid IBS

 

IBS eller som det på engelska heter “Irritable bowel syndrome” uppstår när tarmmuskler som jobbar för att flytta avfall genom mag-tarmkanalen plötsligt uppför sig som spasmer, och orsakar på så sätt smärta i buken. När denna process hamnar ur balans, kan personen som drabbas uppleva diarré och förstoppning (kallas även spastisk kolon). IBS symtom kan även omfatta buksmärta, uppblåsthet och gasig mage.  Att ändra kosten är oftast den åtgärd som folk upplever hjälper mest mot IBS. Låt oss därför gå igenom olika kostråd som kan hjälpa:

 

Allmänna råd

Hittills så har det inte upptäckts något enskilt ämne eller typ av mat som är den huvudsakliga boven mot IB, men kostfaktorer och stress är ofta det som triggar igång problemet. Att undvik livsmedel som är kända för att irritera matsmältningssystemet (liksom livsmedel du kan vara allergisk eller känslig för) kan därför hjälpa dig oerhört, samt äta mer hälsosam mat och undvika att konsumera stora måltider. Sprid ut ditt matintag under dagen för att göra det lättare för din tarm att hantera intaget. Tänk även på att röra dig med någon typ av träning, eller enkel yoga eller promenader (20 minuter tre gånger i veckan är perfekt) samt minska stressen, vilket i sin tur kan minska IBS symtom.

 

Vad du ska undvika

Kryddstark mat, koffein och alkohol kan påverka tarmen kraftigt, så försök undvik dessa så mycket som möjligt. Naturligtvis så reagerar varje individ olika, men om du lider av IBS, kan den här typen av mat orsaka stora problem för dig. Koffein finns i kaffe (i större mängder), såväl som i andra livsmedel såsom te, choklad och läsk. Koffein kan vara orsaken till kramper och diarré. Tänk även på att alkohol och ett par drinkar kan orsaka lika stora problem. Även en kryddstark pizza bör tänkas över och kanske undvikas. Du behöver inte eliminera dessa livsmedel helt och hållet, men att skära ned på dem är en bra idé.

 

Bra & dåliga fetter

Eftersom det är svårt att smälta, kan mättat fett (och transfetter) irritera tarmen. Mättade fetter är vanligtvis fasta vid rumstemperatur. Exempel på livsmedel som är rikt på mättade eller transfetter inkluderar smör och margarin, stekt mat, fett från nötkött, mejeriprodukter, kex, kaffe kakor och snacks. Begränsa dessa livsmedel. Livsmedel rika på enkelomättade fetter, såsom oliver och olivolja eller raps olja, är mer hälsosamt, liksom lättare för din mage att smälta.

 

Öka ditt intag av essentiella fettsyror (EFAs), särskilt omega-3 fettsyrorna. Fet fisk, som lax, makrill, hälleflundra och tonfisk är de bästa källorna för detta. Nötter och nötsmör, jordnötssmör, krossade linfrön, avokado, valnötter, linfrön och acaibär är också rika på omega-3 fettsyror.

 

Fiberintag

Vissa människor som lider av IBS upplever att ökat intag av kostfiber förvärrar deras symtom. Till exempel om du drabbas ofta av uppblåsthet, gaser eller diarré (snarare än förstoppning), bör du minska fiberintaget och känner efter om du mår bättre. Du kan även försöka att justera ditt fiberintag, och testa dig fram tills du känner dig okej. För att få i dig rätt fibrer bör du börja med att äta frukter, grönsaker och fullkornsprodukter (såsom fullkornsbröd, brunt ris och havregryn).