Atopiskt eksem? Här är maten som lugnar din hud

Introduktion till atopiskt eksem

Atopiskt eksem, även kallat atopisk dermatit, är en kronisk hudåkomma som kännetecknas av torr och kliande hud. Det är en vanlig sjukdom som drabbar både barn och vuxna.

Vad är atopiskt eksem

Atopiskt eksem yttrar sig som röda, torra utslag som kan täcka stora delar av kroppen. Utslagen är ofta torra, fjälliga och väldigt kliande. Klådan kan vara svår och störa sömnen. Sjukdomen går ofta i skov, med perioder av försämringar och perioder då huden är bättre. Stress, allergener, torr luft och irritationsmedel kan utlösa ett skov.

Symtom

De vanligaste symtomen vid atopiskt eksem är:

  • Torr, kliande och fjällande hud
  • Röda utslag och eksem på huden
  • Svår klåda, särskilt på natten
  • Försämringar och skov
  • Spruckna och såriga hudområden

Utslagen sitter ofta i veck som armhålor, knäveck, handleder och på halsen. Hos småbarn ses utslagen ofta i ansiktet och på kroppen.

Orsaker

Orsakerna till atopiskt eksem är inte helt klarlagda men det finns både genetiska och miljömässiga faktorer. Ärftlighet spelar stor roll och sjukdomen är vanligare hos personer med andra allergier.

Ett felaktigt immunförsvar med överkänslighet mot objekt i omgivningen tros bidra till inflammation och klåda. Ämnen som tvål, parfym och cigarettrök kan utlösa symtom. Även stress, hormoner, infektioner och torr luft påverkar sjukdomen negativt. En rubbad hudbarriär gör att huden lättare irriteras.

Kost och atopiskt eksem

Det finns ett känt samband mellan kost och atopiskt eksem. Vissa livsmedel kan utlösa inflammation och klåda hos personer med eksem. Det beror på att immunförsvaret hos atopiker reagerar på proteiner i maten och tolkar dem som skadliga.

De vanligaste matvarorna som kan orsaka besvär är:

  • Mjölk och mjölkprodukter
  • Vete och gluten
  • Soja
  • Ägg
  • Nötter och jordnötter
  • Fisk och skaldjur
  • Tomat
  • Citrusfrukter

Eftersom reaktionerna är individuella kan det vara svårt att veta exakt vilka livsmedel som utlöser symtomen. En elimineringsdiet där man stegvis utesluter vissa livsmedel under en period och sedan återinför dem kan hjälpa att identifiera problematiska ingredienser.

De vanligaste elimineringsdieterna för eksem är:

  • Låghistamin
  • Lågfodmap
  • Laktosfri kost
  • Glutenfri kost

Genom att systematiskt testa olika livsmedel och hålla dagbok över symtomen kan man hitta sin personliga triggerkost. Det ger en möjlighet att skräddarsy en kostplan som minskar irritationen och förbättrar eksemet.

Minska mjölkprodukter

Mjölk och mejeriprodukter innehåller proteiner som kan orsaka problem för personer med atopiskt eksem. Det beror på att vissa mjölkproteiner kan utlösa en immunreaktion som leder till klåda och eksem.

Ett tips är därför att minska på mjölkprodukter och se om det leder till en förbättring. Välj istället vegetabiliska alternativ som Havredryck, Sojadryck, Mandeldryck etc.

När man minskar på mjölkprodukter behöver man dock tänka på att få i sig tillräckligt med kalcium och vitamin D från andra källor. Det går bra att berika alternativa drycker med kalcium, och vitamin D får man i sig från exempelvis fet fisk, ägg och D-vitaminberikade produkter.

Minska vete och gluten

Glutenintolerans är vanligare hos personer med atopiskt eksem. Gluten kan orsaka inflammation och försämra eksemet hos vissa.

Att testa en glutenfri kost under några veckor kan visa om det förbättrar eksemet. Om så är fallet, är det bra att fortsätta äta glutenfritt. Fullkornsalternativ som bovete, hirs, quinoa och amarant kan ersätta vete.

Här är några glutenfria recept att testa:

  • Glutenfria pannkakor – med bovetemjöl och majsstärkelse istället för vetemjöl
  • Quinoasallad – med quinoa, bönor, grönsaker och nötter
  • Ugnsbakad lax – marineras i olivolja och örter
  • Köttfärssås med zucchini-spaghetti – använd zucchini istället för pasta
  • Glutenfritt bröd – finns att köpa eller göra själv med glutenfria mjölmixar
  • Dessert – köp glutenfria kakor, kex eller gör egna med mandelmjöl

Genom att ersätta veteprodukter med glutenfria alternativ kan kosten anpassas för att se om det lindrar eksemet. Det är värt att prova, då många med atopiskt eksem mår bättre av en glutenfri kost.

Minska socker

Socker kan öka inflammationen vid atopiskt eksem eftersom det höjer blodsockernivån snabbt. Det leder till att kroppen frisätter inflammatoriska ämnen.

Att minska på sockerrika livsmedel som godis, kakor, läsk och bakverk kan därför hjälpa till att minska inflammationen.

Istället för socker kan naturliga sötningsmedel som stevia, erytritol eller xylitol användas. Dessa påverkar inte blodsockret på samma sätt.

Även om naturliga sötningsmedel är bättre än vanligt socker bör inte heller dessa användas i stora mängder. Det bästa är att vänja sig vid mindre sött i vardagen och begränsa intaget av sockerrika livsmedel.

Öka nyttiga fetter

Det är viktigt att få i sig tillräckligt med nyttiga fetter när man har atopiskt eksem. Nyttiga fetter som omega-3 och olivolja kan ha en antiinflammatorisk effekt och hjälpa till att minska klåda och rodnad vid eksem.

Omega-3 fettsyror finns framförallt i fet fisk som lax, makrill och sill, men även i växtbaserade källor som linfröolja, chiafrön och valnötter. Försök att äta fet fisk 2-3 gånger i veckan och tillsätt gärna linfröolja, chiafrön eller valnötter i smoothies, gröt och sallader.

Olivolja och avokado innehåller nyttiga enkelomättade fetter som har en antiinflammatorisk effekt. Använd olivolja och avokado vid matlagning och på smörgåsar istället för smör eller margarin.

Det kan också vara bra att minska på mättat fett från kött, mejeriprodukter och processade livsmedel, eftersom mättat fett kan öka inflammationen. Välj magra proteinkällor och tillaga maten med olivolja istället för smör eller grädde.

Öka grönsaker och frukt

Grönsaker och frukt innehåller många viktiga näringsämnen som kan hjälpa till att minska inflammation vid atopiskt eksem.

Antiinflammatoriska grönsaker som bör ökas är bland annat:

  • Grönkål
  • Broccoli
  • Morötter
  • Rödbetor
  • tomat
  • Lök och vitlök

Dessa grönsaker innehåller antioxidanter och ämnen som motverkar inflammation.

Ät gärna mycket bär som är rika på antioxidanter, till exempel:

  • Blåbär
  • Hallon
  • Jordgubbar
  • Tranbär

Dessa bär innehåller antioxidanter som motverkar inflammation och stärker immunförsvaret.

Även groddar som alfalfagroddar, kikärtsgroddar och linsergroddar är bra. De innehåller mycket antioxidanter och minskar inflammation.

Genom att öka på grönsaker, bär och groddar får kroppen i sig många viktiga näringsämnen som motverkar inflammation vid atopiskt eksem.

Öka magnesiumprodukter

Magnesiumbrist är vanligt förekommande hos personer med atopiskt eksem. Magnesium är viktigt för immunsystemet och brist på magnesium kan bidra till inflammatoriska tillstånd som eksem.

Det finns flera bra källor till magnesium i kosten:

  • Bröd, framförallt fullkornsbröd, innehåller en del magnesium. Välj gärna bröd bakat på hela korn istället för vitt mjöl.
  • Nötter och frön, som pumpafrön, sesamfrön och mandel, är bra magnesiumkällor. Ät dem som mellanmål eller strö på maträtter.
  • Mörkgröna bladgrönsaker som spenat, mangold och broccoli innehåller mycket magnesium. Se till att få i dig flera portioner grönsaker per dag.
  • Bananer, bönor, linser och havregryn är andra livsmedel med högt magnesiuminnehåll.

Genom att öka intaget av magnesiumrika livsmedel kan eksem symtomen lindras. Eftersom magnesiumbrist är vanligt vid atopiskt eksem är det extra viktigt att se till att få i sig tillräckligt.

Minska histamin

Histamin är en signalsubstans i kroppen som bland annat är med och reglerar inflammation. Vid atopiskt eksem kan höga halter av histamin orsaka klåda och irritation.

Vissa livsmedel innehåller naturligt mycket histamin eller orsakar att kroppen frisätter mer histamin. Genom att undvika eller begränsa intaget av höghistaminmat kan symtomen lindras vid eksem.

Exempel på livsmedel med högt histamininnehåll:

  • Salami, korv och charkuterier
  • Lagrade ostar som parmesan
  • Rökt eller gravad fisk som lax och makrill
  • Jästa produkter som surkål och tempeh
  • Tomatprodukter
  • Citrusfrukter
  • Choklad
  • Alkohol, särskilt rött vin

Genom att istället välja låghistaminmat som nymald köttfärs, milda ostar, kyckling, grönsaker och frukt med låg histaminhalt kan man hålla nere intaget.

Att följa en låghistaminkost under perioder med eksemutbrott kan ge en stor lindring av klåda och irritation i huden. Det handlar om att hitta en balans så man inte utesluter för många livsmedelsgrupper, utan endast begränsar de med högst histaminhalt.

Slutsats och tips

Att följa en kost som kan lindra symtomen vid atopiskt eksem behöver inte vara svårt eller kräva stora förändringar. Här är några nyckelpunkter att tänka på:

  • Minska mjölkprodukter, vete, gluten och socker. Dessa livsmedel kan öka inflammation.
  • Öka nyttiga fetter, grönsaker, frukt och magnesiumprodukter. Dessa livsmedel kan minska inflammation.
  • Undvik histaminrika livsmedel. Histamin kan öka klåda.
  • Gör enkla förändringar i taget. Börja med att minska vete/gluten eller socker och öka grönt och nyttiga fetter.
  • Vid svåra besvär kan det behövas eliminera vissa livsmedel helt under en period för att se om det ger effekt. Diskutera med läkare.
  • Prova dig fram till vad som fungerar just för dig. Vi är alla olika.
  • Rådgör alltid med läkare innan större kostförändringar.

Genom att göra några enkla förändringar i kosten och hitta livsmedel som passar dig kan symtom vid atopiskt eksem lindras på ett naturligt sätt.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


20 − 9 =