Kostråd för Magsår

Magsår är ett tillstånd där öppna sår utvecklas i slemhinnan i mag-tarmkanalen. De kan förekomma i den övre delen av tunntarmen och matstrupen. I motsats till den långvariga tron hos allmänheten, så orsakar stress inte sår.

Om en helicobacter pylori-infektion är orsaken till ditt sår, kan din läkare ordinera en behandlingsplan för att döda infektionen samtidigt som syran i magen minskas.

Läkare rekommenderar ofta livsstil och kostförändringar för personer med sår förutom mediciner tills fullständig läkning sker.

Även om tidigare patienter uppmuntrades att följa en intetsägande diet, stöder nuvarande forskning inte denna kostmodifiering för att vara till nytta. Även kryddstark mat är en irriterande för vissa människor med sår, och läkare lägger nu större vikt vid en hög fiberrik kost som innebär grönsaker och frukter.

Kostfiber & Vitamin A


Forskning visar att en hög fiberdiet minskar risken för att utveckla sårsjukdom. Även om både olösliga och lösliga fibrer visar denna förening, finns det en starkare koppling mellan dieter med hög löslig fibrer och en minskad risk för att utveckla sår.

Livsmedel som är höga i lösliga fibrer inkluderar havre, psylliumskal, baljväxter, linfrön, korn, nötter och vissa grönsaker och frukter, såsom apelsiner, äpplen och morötter.

Resultaten från en studie som inkluderade 47,806 män visade att en diet rik på vitamin A från alla källor kan minska utvecklingen av magsår, vilket kan leda till dieter som är höga i frukt och grönsaker, eventuellt på grund av deras fiberinnehåll.

En annan studie baserades på att följa en grupp liknande individer som skiljde sig åt med avseende på vissa faktorer som studeras för att bestämma hur dessa faktorer påverkar andelen av ett visst resultat.

Dock är mer forskning nödvändig för att verifiera resultat eftersom det finns så många andra faktorer som är involverade i denna typ av studie.

Djurstudier visar att vitamin A ökar produktionen av slem i mag-tarmkanalen. Ett nedsatt mukosal-försvar kan tillåta sår att utvecklas. Därför kan vitamin A ha en skyddande effekt mot utvecklingen av sårsjukdom.

Goda källor till vitamin A inkluderar lever, morötter, broccoli, sötpotatis, kale, spenat och liknande grönsaker.

Grönt te och flavonoidrika livsmedel


Framväxande forskning från Kina visar de potentiella skyddande effekterna av grönt te och andra livsmedel som är rika på flavonoider mot kronisk gastrit, pylori-infektion och magsår i allmänhet. Specifikt verkar dessa livsmedel hämma tillväxten av pylori-infektion.

Dessutom visade en ny laboratoriestudie av grönt, vitt, oolong och svart te hämmar tillväxten av pylori-infektion men orsakar ingen skada på fördelaktiga typer av bakterier som normalt finns i magen, inklusive L. acidophilus, L. plantarum och B. lungum.

Detta var dock en “in vitro-studie”, vilket innebär att testning inträffade direkt mellan te och bakterier i laboratoriet, och vi kan inte dra direkta slutsatser om vad som skulle hända inuti människokroppen mellan dessa två ämnen. Gynnsamma effekter i laboratoriet var bäst när man kokade te i hela fem minuter.

Flavonoidrika livsmedel inkluderar vitlök, lök och färgglada frukter och grönsaker som tranbär, jordgubbar, blåbär, broccoli, morötter och ärter.

Kaffe och alkohol


Både koffein, och koffeinfritt kaffe kan öka syreproduktionen och förvärra symtomen hos individer med magsår. Alkoholhaltiga drycker kan urholka den skyddande slemhinnan längs mag-tarmkanalen och leda till ytterligare inflammation och blödning. För att minimera symtomen bör personer med sårsjukdom undvika eller begränsa både kaffe och alkohol.