Fakta om protein

Din guide till protein

 

Det pratas mycket idag om protein och speciellt i träningssammang, hur och man ska få i sig och så vidare. Du kan ta och besöka närmsta blogg som pratar om träning eller ett forum och du kommer hitta disktioner som aldrig tar slut. Saken är den, oavsett vem du frågar så brukar svaret se ut så att de som verkligen tränar bör öka sitt intag av just protein.

Vad är då protein?

Protein eller proteiner är i grunden byggt av aminosyror. Dock så är ordet protein ett begrepp man brukar ta till när man pratar om aminosyror och om antalet sådan är fler är 50 stycken. Du kan även hitta proteiner som innehåller tusentals med aminosyror. Vad man säger är att det finns totalt åtta (ibland nio) av 20 aminosryror som är så kallade essentiella aminosyror. Men för att en proteinsyntes ska fungera så behövs alla 20. I mångt och mycket kan man säga att proteiner är livsviktigt då vi behöver det för att överleva och för att vårt kära immunförsvar som håller borta alla bakterier också förlitar sig på just dessa proteiner. Det mesta vi äter idag innehåller proteiner och en människa för i regler i sig tillräckligt med protein för att kroppen ska fungera felfritt. När man har tillräckligt med protein så kan kroppen fortsätta med att tillverka celler när den har sina byggstenar(proteiner).

 

Behovet av protein

Om man då lite snabbt ska prata om behovet då det verkar som att många idag har ett större behov än andra att få i sig proteiner, vare sig det är befogat eller inte. Äter man en varierad kost och inte rör på sig särskilt mycket så är risken minimal att man ska få i sig för lite protein. Tittar man på vårt land Sverige och den kosten de flesta människor i landet håller sig till som kretsar kring, mejeriprodukter och kött samt ägg så är det väldigt, väldigt svårt att kroppen plötsligt skulle stå med för lite protein.

 

Det rekommenderade intaget av protein enligt Livsmedelsverket är 0.8 gram per kilo kroppsvikt. Med andra ord om du väger 75 kg så ska du klara dig på 60 g protein om dagen. Är du då vegetarian eller vegan kan det vara bra att göra en snabb överläggning om huruvida dagsbehov täcks eller inte, och gör det inte det bör du tittar över alternativ. Plötsligt kanske det är rimligt att äta proteintillskott till lunch, vem vet.

 

Olika sorts protein

När du tar dig ut i djungel och ska leta fatt på olika proteiner eller bara läsa vidare och skaffa dig mer kunskap kan det vara bra att sätta en grundläggande kunskap om innehållet. Och det är här som det ”biologiska värdet” kommer i bilden som en typ av måttstock. Vad den här måttstock i princip gör är att den anger antalet väsentliga (viktiga) aminosyror som tex. livsmedlet innehåller och som ger kroppen vad den behöver(behovet). Tittar man på tex på vassleprotein så kan man se att de biologiska värdet är extremt högt och man behöver på så sätt inte komplettera med andra källor av näring för att vår kropp ska tillgodose sig med maximalt protein av denna sort. Jämför man istället med mjöl så finner man att det har väsentligt mindre av de viktigare sorten av aminosyror. Vill du då hamna på en bra nivå så bör du lägga till mjölk eller ägg för att höja det biologiska värdet.

 

Man kan tro att det bara är att begränsa sig till fasta livsmedel så som ris, ägg och kött för att få i sig tillräckligt med protein. Saken är den att vi behöver få i oss flytande ämnen (mjölk) för att uppnå det satta dagsintaget. Återigen kan du ta hjälp av protein i pulverform för att tillgodose kroppen.

 

Ska du dricka proteinpulver så rekommenderar vi vassleprotein som vi tidigare nämnt, detta för att du får i dig rätt antal enligt biologiska värdet och du slipper komplettera med annat.

 

Bygga muskler

Vår kropp återanvänder mycket av de proteinet som vi den förbrukat i cellerna och på så vis är det ingen större mängs som behöver för att bygga muskler. Man får ha i åtanke att det är en industri som byggts enbart på tanken att kroppen behöver tillgodose sig extrema mängde protein i och med styrketräning och företagens affärsmodeller bygger på att sälja så mycket av det här pulvret som möjligt, därför ska man alltid akta sig för vart man läser om fakta kring just proteinpulver och vad en återförsäljare tycker och tänker.

 

Vad som är viktigt att tänka på är att du låter kroppen få vila från mat ibland och låta systemet rensa och kalibrera sig på egen hand, det är trots allt vad den gjort under vår utveckling sedan flera tusen år tillbaka. När du äter proteiner signalerar du åt kroppen att bygga proteiner genom en så kallad proteinsyntes. Kroppen kommer snabbt att bygga upp det den behöver om du äter rätt sorts proteiner som är fullvärdiga.

 

Proteinkällor

De här fullvärdiga proteinerna innebär att de bär på alla 20 aminosyror som kroppen är i behov av. Är du ute efter just den här gruppen och tänker vilken man du behöver få i dig så ska du leta efter lamm, biff och andra djur som betat gräs och annat, därefter kommer kyckling, ägg, fisk och gris som har fått beta fritt och givits chansen att äta naturligt utan olika sorters tillskott.

 

Till sist har vi de protein som kommer från vegetabilier och som ej är fullvärdiga, vilket gör att de måste kombineras med diverse spannmål för att få kalla sig fullvärdiga. På grund av genmodifieringar och andra förändringar som industrin har skapat, så innehåller inte spannmål samma mängd proteiner som det gjorde förr, och lägg därtill att många idag rapporterar om att de mår dåligt av att äta gluten, så leder till att våra kroppar inte får i sig de fullvärdiga proteinerna som vi behöver.

 

Kom ihåg att protein är en extremt viktigt byggsten som vi behöver för att bygga muskelceller och skapandet av enzymer. Därför bör vi se till att äta det som vår kropp är anpassad för.